[ad_1]
اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات لایحه افزایش عوارض طرح ترافیک سال آینده را تصویب کردند.
به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در چهل و سومین جلسه شورا به بررسی لایحه شهردار تهران مبنی بر تعیین عوارض برای تنظیم ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا پرداختند.
در این خصوص مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال هایی که طرح اجرا می شود به تدریج مشکلات و نقاط ضعف برطرف شده و اکنون وضعیت بهتری پیدا کرده است.
وی افزود: در این لایحه برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان، ساختار کلی طرح حفظ شده و تنها قیمت پایه تا 30 درصد افزایش یافته است.
شفیعی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران 103 هزار مجوز برای طرح ترافیک وجود دارد، گفت: از این تعداد 53 هزار مجوز برای افراد دارای سهمیه ویژه و روزانه 50 هزار مجوز اخذ می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: محاسبه عوارض به این صورت است که امسال 35 هزار تومان و برای سال آینده 45 هزار و 500 تومان با افزایش 30 درصدی قیمت پایه وجود دارد.
به گفته وی، ضرایب ضرب در این قیمت پایه مانند ضریب مکان، ضریب زمانی در ساعات اوج و کم بار ترافیک، ضریب آلایندگی برای سال بعد تغییری نکرده است.
شفیعی بیان می کند: 40 درصد از درآمد حاصل از این حوزه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، 40 درصد برای اجرای طرح های حمل و نقل و ترافیک و 20 درصد برای شبکه مترو مصرف می شود.
یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره سهمیه اقشار خاص اظهار داشت: برای جانبازان بالای 25 درصد صفر و برای معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران تخفیف 90 درصدی برای خودروهای آژانسی که قبلا براساس اخذ سند سفر بوده و نبوده اند. برای گرفتن سند سفر، ضرایب برای سال آینده متفاوت بود. یکپارچه در نظر گرفته شده و عامل چهاردهم در نظر گرفته شده است.
شفیعی ادامه داد: برای خودروهای سواری با پلاک “الف” سرویس مدارس، خودروهای آموزشگاه های رانندگی ضریب یک دهم و برای اتوبوس ها و مینی بوس ها پلاک “الف” ضریب صفر و در امکانات ویژه برای ساکنین در محدوده پروژه و ترافیک تغییر نکرده است.
وی افزود: برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، حرکت قبل از ساعت 8:30 صبح در زمان عادی و ساعت 9 صبح با توجه به شرایط کرونا رایگان و بعد از ساعت 14:30 در شرایط کرونا و ساعت 16:00 بعدازظهر در شرایط عادی است. شرایط، یک ورود آن رایگان خواهد بود.
شفیعی درباره درآمد در این حوزه گفت: به طور کلی بین 65 تا 66 درصد درآمد جمع آوری می شود و 34 تا 35 درصد درآمد مشروط به شرایطی است که فرد برای تعویض پلاک و خدمات ویژه نیاز دارد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 19 رای این لایحه را تصویب کردند.
[ad_2]