از اینکه حیواناتی باید نگران باشند؟

[ad_1]

خطر مواجهه با SARS-CoV-2 از یک حیوان، برای اکثر مردم، بسیار کمتر از قرار گرفتن در آن توسط یک انسان دیگر است. اما اگر ویروس‌ها دچار بیماری شوند و در میان آن‌ها گسترش پیدا کنند، می‌توانند هر چند مدت یکبار دوباره به انسان‌ها بازگردند. چنین روندی رفت و برگشتی در حال حاضر از سوی مطالعات مورد توجه گرفته شده و آن‌ها به راحتی سلامت عمومی بشر را تهدید می‌کند.

فرارو، در آوریل بود که اخبار مبنی ۲۰۲۰ برای ببرها و باغ وحشی در برانکس به کوید-۱۹ منتشر شد. ماه‌ها پس از این تشخیص‌های شگفت‌انگیز، محققان و بررسی‌کننده‌های SARS-CoV-2- ویروس‌هایی که باعث COVID-19 می‌شوند را در ده‌ها چه گونه حیوانی، چه و چه در حیات وحش، پیدا کردند. بسیاری از حیوانات به ویروس مبتلا می شوند؟ و این چه معنایی برای سلامت عمومی انسان و حیوان دارد؟

محققین دامپزشکی دارند که بیماری‌های حیوانی، از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان‌ها و دام را که می‌توانند انسان‌ها و هم حیوانات را آلوده کنند، دارند. در این میان، برای سلامت عمومی انسان و حیوان مهم است که بدانیم گونه‌هایی از این جانداران در معرض خطر هستند. برای این منظور آزمایشگاه‌های سراسر جهان حیوانات اهلی، وحشی را برای رهگیری در میان آن‌ها آن‌ها در جستجوی حساس به این ویروس شناسایی می‌کنند. حیوانات مبتلا شامل بیش از ده گونه است. اما در واقع، ممکن است خطرات بسیار زیاد باشد، زیرا گونه‌ها حیوانات منفرد بسیار کمی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. دانشمندان می‌گویند این موضوع پیام‌های جدی برای سلامت انسان است، زیرا حیوانات نه تنها می‌توانند پاتوژن‌هایی مانند ویروس‌ها را منتشر کنند، بلکه می‌توانند منبع جهش‌های جدید باشند.

حیوانات به ویروس مبتلا شده اند؟

تا فوریه ۲۰۲۲، آزمایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص دامپزشکی تایید کرده‌اند که ۳۱ حیوان نسبت به SARS-CoV-2 حساس هستند. علاوه بر حیوانات خانگی و حیوانات باغ‌وحش، افرادی که از پستانداران غیرانسانی شامل راسوها، موش‌های آهویی، کفتارها، موش‌های گندراسو‌های راه و روباه از حیواناتی هستند که مستعد به SARS-CoV-2 هستند. آهوی دم سفید و راسو تنها دو گونه جانوری هستند که حیات وحش این ویروس هستند. به نظر نمی‌رسد که این حیوانات به استثنای راسو، انسان‌ها بیماری بالینی را تجربه کنند. با این حال، حتی حیواناتی که به نظر بیمار مبتلا می شوند نیز می توانند با یکدیگر و به طور بالقوه به انسان ها منتقل شوند. هنوز سوالات زیادی در مورد اینکه کدام یک از حیوانات می‌توانند به ویروس‌ها مبتلا شوند و آن‌ها را انسان منتقل کند، بی پاسخ مانده است.

از اینکه حیواناتی باید نگران باشند؟

جستجوی ویروس در حیوانات

راه برای مطالعه بیماریهای مشترک بین انسان و وجود دارد. اول با مشاهده حیوانات خانگی یا گونه‌های اسیر مانند حیوانات باغ وحش، دوم حیوانات وحشی برای تشخیص و در نهایت قرار دادن در معرض ویروس در آزمایشگاه. در مراحل اولیه تحقیقات حوادث، زمانی از صاحبان خانواده یا مراقبان باغ وحش، حیوانات سرفه مشاهده خواستند تا آن‌ها را آزمایش کنند. برای این کار از همان روش نمونه برداری از طریق دستگاه PCR، برای حیوانات نیز به همان اندازه خوب عمل می‌کند. همچنین آزمایشگاه‌های تشخیص دامپزشکی مانند آزمایشگاه‌های انسانی، سالانه هزار آزمایش برای بیماری‌های حیوانی انجام می‌دهند، بنابراین به راحتی می‌توانند آزمایش SARS-CoV-2 را انجام دهند.

با تکیه بر تحقیقات قبلی، تعیین شده‌اند فرضیه‌هایی در مورد اینکه کدام حیوانات مستعدی بیشتر را در معرض آزمایش قرار می‌دهند. گربه‌ها، همسترها و راس‌ها در طی اولین معرفی‌ها در سال 2002، افرادی را که نسبت به ویروس‌های جدید حساس هستند، کردند. مطمئناً، تحقیقات نیز نشان داد که SARS-CoV-2 به راحتی این گونه‌ها را در محیط آزمایشگاهی بیماری می‌کند. برای مثال، در طول تابستان و پاییز ۲۰ که در سراسر ایالات متحده منتشر شد، این ویروس به سرعت در میان راسوها را شناسایی کرد و این جانور، چون با ۲۰ همنوعان خود بسیار دارد، این ویروس را در مزارع ایالات متحده آمریکا منتشر کرد.

اخیراً و در ۷ فوریه ۲۰۲۲ نیز یک مقاله علمی منتشر شد، می‌داد گوزن‌های استاتن آیند نیویورک، به نوعی اومیکرون آلوده شده‌اند. از آنجایی که این ویروس سویه غالب در میان اهالی نیویورک بود، شواهد قوی عرضه می‌کند که انسان‌ها به نوعی را گوزن منتقل کرده اند. با این حال، اولین تماس آهو‌ها در حداقل شش شرکت آمریکا و کانادا با SARS-CoV-2 هنوز به صورت یک راز باقی مانده است. در نهایت، تشخیص عوامل آسیب بر حیوانات، آزمایش‌ها در معرض خطر ابتلا به حیوانات به صورت کنترل شده با دقت انجام می‌شود. انالعات ارزیابی میكند كیوانات آلودهه چگان و ویروس رضا دلفلای

ویروس صحنه ای پرش گونه

خطر مواجهه با SARS-CoV-2 از یک حیوان، برای اکثر مردم، بسیار کمتر از قرار گرفتن در آن توسط یک انسان دیگر است. اما اگر ویروس در میان حیوانات منتشر و گسترش یابد، گهگاهی به انسان‌ها بازمی‌گردد که به این پروسه پرش‌گونه می‌گویند. در این پروسه اول، بیماری‌ها در یک محیط افزایش می‌دهند. دوم، تعداد زیادی از حیواناتی که می‌توانند از بین بروند حفظ می‌شوند، می‌توانند به عنوان مخفیانه عمل کنند، حتی تعداد آن‌ها را در انسان کاهش دهند. این امر به ویژه در حیواناتی است که در مناطق شهری زندگی می‌کنند و ویروس را به انسان‌ها منتقل می‌کنند.

در نهایت، زمانی که SARS-CoV-2 از انسان به حیوانات سرایت می‌کند، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ویروس‌ها به سرعت جهش‌ها را جمع‌آوری می‌کند. به عبارت دیگر ویروس‌ها با جهش با ویژگی‌های خاص به فرد – درجه حرارت بدن، رژیم غذایی و ترکیبی از ایمنی هر حیوانی که در آن می‌توانند، سازگار می‌شوند. هرچه گونه‌های بیشتر از آلوده شدن، جهش‌های بیشتر رخ خواهد داد. این امکان وجود دارد که سویه‌های که در ظاهر می‌شوند، گونه‌های جدید جانوری را آلوده کنند. یا این امکان وجود دارد که انواع جدید در ابتدا از حیوانات نشأت گرفته و انسانها را آلوده کنند.

داستان SARS-CoV-2 در حیوانات هنوز به پایان نرسیده است. بر اساس CDC، از هر ۱۰ بیماری عفونی ۶ مورد می‌تواند از انسان سرایت کنند و سه چهارم عفونی جدید یا نوظهور در افراد از حیوانات مبتلا می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بین انسان‌ها و حیوان‌ها می‌تواند به میزان زیادی هزینه‌ها و این تحقیقات از نظر تاریخی با بودجه کمتری بوده باشد. با وجود این، در سال ۲۰۲۱، میلیون دلار به مطالعه بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام داد که کمتر از یک چهارم از درصد کل بودجه CDC است. هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد نحوه انتقال ویروس‌ها بین انسان‌ها و حیوانات، نحوه زندگی و جهش آن‌ها در جمعیت حیوانات و خطرات احتمالی وجود دارد. هر چه بیشتر در این خصوص بدانند، مقامات بهداشتی، دولت‌ها و بهتر می‌توانند همه چیز را آماده کنند و از آن استفاده کنند.

: scitechdaily

: جرفی فرارو

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

شرط بندی انفجار: راهی برای کسب درآمد و سرگرمی آنلاین
بهترین سایت انفجار ایرانی با درگاه مستقیم
تعمیرات پرینتر: راهکار حرفه‌ای برای مشکلات چاپگر
بازیابی اوراق بهادار: جعبه ابزار اساسی برای کاربران تجاری و شخصی
خرید عمده تیشرت مردانه: راهی برای استایل بی نظیر مردانه
معرفی بازی انفجار vip: آیا بازی انفجار ارزش وقت شما را دارد؟
تماس با ما