serve24banner

چرا کند است؟

[ad_1]

کاربران از کیفیت اینترنت پایانی ندارد. شرکت‌های متولیان این حوزه توضیحاتی در مورد کیفیت پایین و سرعت اینترنت ارائه می‌دهند، اما شبکه‌های اجتماعی مملو از اعتراض به وضعیت اینترنت کشور است. به‌طوری که به‌تازگی‌های الکترونیکی وزارت فناوری در واکنش تأثیر کندی اینترنت در ماه باعث اذیت در کلاس‌ها می‌شود.

به گزارش همشهری، وزارت ارتباطات طی گزارشی در رابطه با خوب بودن اینترنت، موبایل‌ها را شناسایی کرده‌اند، سرعت این اینترنت اعتراض مردم و حتی است.

شبکه‌ای از کاربران این کندی را به موضوعات مختلف مرتبط می‌دانند، در این مطلب نعیم کارشناس تلاش کرده است که کیفیت را بررسی کند.

عامل DNS

نعیم فرهادیان اولین عامل را که می‌تواند روی کیفیت اینترنت باشد، DNS می‌داند. با توجه به این موضوع مهم است که سرور DNS از چه نوع باشد، ادامه می‌دهد: «این از یک ISP به ISP دیگر می‌تواند متفاوت باشد. یعنی یک ISP ممکن است یکی از DNS خود را استفاده کند، یک ISP ممکن است DNS مخابرات یا سایر DNS زیرساخت را استفاده کند.» به‌گفته فرهادیان «اگر یک ISP از یک DNS Server خوب برای کاربران استفاده کند، زمان DNS Query کاهش می‌یابد و کاربر بین نیم تا یک ساعت برای ایجاد هر وب‌سایت جلو می‌افتد.» فرهادیان با اشاره به اینکه DNS مهم‌ترین عاملی است که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای بالا آمدن به آن نیاز دارند، می‌گوید: «اختلال (عمدی یا غیرعمدی) روی دسترسی DNS به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را با مشکل می‌کند.»

با این حال، او معتقد است که همه چیز را با DNS مرتبط نیست و معتقد است که «کندی واقعاً آن چیزی است که DNS تأثیرگذار باشد».

بسته عامل گم شد

کلی اینترنت شامل بسته‌هایی که در حال رفت و برگشت هستند. اگر این بسته‌ها در مسیر گم شوند، باعث می‌شود که کاربر به اینترنت متصل شود. معتقد است این موضوع می‌تواند، عمدی یا باشد.

به‌گفته او «به‌عنوان مثال در اینستاگرام، لینک ما با ارمنستان ۴۰۰ گیگابیت است. در صورتی که این لینک پر شده باشد، اگر یک کاربر روی این لینک یک بسته (packet) بفرستد، قاعدتا در راه «دراپ» می‌شود.» این کارشناس به توییت چند روز پیش خود عمدی بودن پکت‌لاست در گیت‌هاب اشاره می‌کند، اما معتقدم که عمدی به‌نظر نمی‌رسد، چون آن را با مانع از مقابله با لینک‌ها انجام می‌دهم.

مسیر را انتخاب کنید

این کارشناس در توضیح عامل «انتخاب مسیر» با فرض اینکه زیرساخت، ۲ لینک به ارمنستان یکی از ترابیت ها و لینک های دیگر را دارد، می‌گوید: «قاعدتا ترافیک باید پخش شود. زیرا همه ترافیک را نمی‌توان از لینک یک ترابیتی یا ۲ ترابیتی فرستاد.» فرهادیان با اشاره به اینکه مثلاً مسیر یک ترابیتی ممکن است 10 میلی ثانیه و مسیر 2 ترابیتی ممکن است یک میلی متر باشد، تفاوت تأخیر (تأخیر) در این دو جهت را مورد توجه قرار می دهد. به‌گفته او «زیرساخت مسیر را به صورت دستی انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، وقتی یک لینک برای می‌شود، فرضا از کاربران اول را از یک لینک به لینک دیگر منتقل می‌کند. اما موضوع این است که در همین جابه‌جایی کیفیت اینترنت کابران تغییر می‌کند.»

کاربر اتصال به اپراتورها

کارشناس شبکه با اشاره به مواردی که برشمردم با این فرض بود که ما وسط دیتاسنتر قرار داریم و به زیرساخت وصل هستیم، می‌گوید: «اما این واقعیت است که ما مستقیماً زیرساختیم و نیستیم. به‌عنوان مثال، کاربر از دیتای موبایل استفاده می‌کند و می‌خواهد از آن کاربر موبایلی استفاده کند، اینترنت داشته باشد، کیفیت اینترنت (پهنای بند، پکت‌لاست و جیتر) تغییر می‌کند.» فرهادیان با ذکر کیفیت مناسب اینترنت همراه در ابتدای راهاندازی، به کاربران موبایل اینترنت و آغاز مشکلات اشاره می کند. به‌گفته او «مردم به حدی از دیتای موبایل استفاده می‌کنند که اکنون تعداد کاربران موبایل با جمعیت کشور برابری می‌کند.” فرهادیان نتیجه می‌گیرند که «دکل‌های بی‌تی‌اس اشباع شده‌اند و دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این تعداد از کاربران باشند».

سرعت اینترنت کشور

بررسی رتبه‌بندی سرعت در سایت اسپیدتست، زمان تهیه این گزارش حاکی آن است که سرعت بدون تغییر نسبت موبایل در میانه اینترنت در جهان به‌حساب می‌آید. با این حال، رتبه اینترنت ثابت کشور در روزهای پیش نشانگر آن است که با ۲ پله بالاتر، رتبه‌ای رسیده است که تقریباً در رتبه‌بندی کشور‌ها قرار دارد.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تعبیر خواب با استفاده از منابع معتبر اسلامی
تعبیر خواب ماهی مرده و زنده
تعبیر خواب بوسیدن مرده توسط زنده
اهمیت خرید پرینتر از سایت آوافرهنگ
یورو ۲۰۲۴: جشن فوتبال اروپا
تصویر که ارزان و موجود است: قیمت و خرید پرینتر
تماس با ما