serve24banner

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

[ad_1]

Kivu .بیشتر کیوو این دریاچه که بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو در قاره آفریقا قرار دارد، دریاچه ای زیبا با پوشش گیاهی دیدنی است که آن را به بهشت ​​توریستی تبدیل کرده است، اما این دریاچه عنوان عجیب «قاتل» را دارد و دلیل آن بسیار جالب است. در اعماق دریاچه منابع عظیم گاز متان و دی اکسید کربن وجود دارد و در نزدیکی آنها آتشفشان فعالی وجود دارد که هر لحظه ممکن است باعث انفجار این مخزن بزرگ شود. انفجار چنین مخزنی می تواند بیش از ده ها بمب اتمی را منفجر کند و جان میلیون ها نفر را به خطر بیندازد.

به گزارش فرارو، مه گذشته آتشفشان کوه نیراگونگو در نزدیکی دریاچه، فوران قابل توجهی رخ داد که مهندسان و پرسنل نیروگاه شناور دریاچه کیوو را به وحشت انداخت. اما این گدازه های آتشفشان نبود که آنها را می ترساند، بلکه غلظت بسیار زیاد گازهای بالقوه انفجاری در دریاچه بود که آنها را نگران کرد. این افراد کارمندان شرکت هستند کیوووات آنها گازهایی را از کف دریاچه استخراج می کنند تا برق تولید کنند.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

فرانسوا دارچامبو، مدیر محیط زیست KivuWatt، می گوید؛ هزاران سال فعالیت آتشفشانی باعث انباشته شدن متان و دی اکسید کربن در اعماق دریاچه کیوو شده است. این مقدار آنقدر زیاد است که اگر در یک رویداد نادر منتشر شود غیرقابل تصور است. او اضافه کرد؛ اگر یک فوران به اصطلاح لیمینیک اتفاق بیفتد، باعث انفجار گاز عظیمی از اعماق آب به سطح می شود که منجر به امواج بزرگ و ابرهای سمی گاز می شود که جان میلیون ها نفر را به خطر می اندازد. لیمونولوژیست یا کارشناس سیستم های آب شیرین به خبرگزاری فرانسه گفت: «این چیزی است که ما آن را چند قاتل می نامیم.

تنها سه دریاچه از این دست در جهان وجود دارد به جز دریاچه های کیوو، نیوس و مونون در شمال غربی کامرون. دو مورد آخر مربوط به فوران های limnike در دهه 1980 بود، زمانی که یک فاجعه بزرگتر Lake News بیش از 1700 نفر را به دلیل انتشار دی اکسید کربن سمی خفه کرد. اما این بلایا در یک منطقه روستایی رخ داده است، در حالی که به گفته دارچامبو، حدود 2 میلیون نفر در معرض خطر یک فاجعه مشابه در دریاچه کیوو هستند. هم در رواندا و هم در جمهوری دموکراتیک کنگو، بسیاری در ترس از پتانسیل مخرب دریاچه زندگی می‌کنند و داستان‌های زیادی از ناپدید شدن شناگران پس از خفه شدن یا غرق شدن در آب وجود دارد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

با این حال KivuWatt معتقد است که دریاچه علاوه بر این خطرات می تواند حیات بخش نیز باشد. استخراج ذخایر عظیم گاز از اعماق این دریاچه که البته اولین نمونه از این نوع است، می تواند منبع عظیمی از انرژی ارزان را برای ساکنان این کشورها فراهم کند. برای رسیدن به سکوی منحصربه‌فرد کیویوات، انبوهی از لوله‌ها و شناورها، به ارتفاع یک ساختمان چند طبقه که در بخش رواندای کیوات لنگر انداخته‌اند، وجود دارد. با صدای کر کننده، مرکز اجازه می دهد تا آب اشباع شده با دی اکسید کربن و متان از حدود 350 متر (1150 فوت) بالا برود.

با افزایش گازها و تغییر فشار، آب و گاز از هم جدا می شوند. Priysham Nundah، مدیر KivuWatt، که این پروژه را “چیزی بین نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر” توصیف کرد، گفت: “این مانند باز کردن یک بطری نوشابه است.” متان استخراج شده برای تبدیل گاز به برق به تاسیسات دوم در سواحل رواندا وارد می شود. دی اکسید کربن نیز در عمق مناسب به دریاچه پمپ می شود تا تعادل ظریف بین دو گاز به هم نخورد. این شرکت می گوید امیدوار است متان را در طول زمان حذف کند تا فشار در دریاچه کاهش یابد و به طور بالقوه خطر فوران های لیمنیک را کاهش دهد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

با این حال، ترس از وقوع چنین فاجعه‌ای زمانی به وجود آمد که آتشفشان «نیراگونگو»، آتشفشان فعال شمال کیوو در جمهوری دموکراتیک کنگو، در اوایل سال 2021 زنده شد. جریان گدازه جان 32 نفر را گرفت و صدها خانه را ویران کرد، اما بزرگترین مشکل زمین لرزه ای بود که پس از آن رخ داد و موج دوم گدازه را به عمق زمین زیر دریاچه فرستاد. با افزایش تعداد زمین لرزه ها، کارکنان کیووات شوکه شدند و هیچ کس واقعاً نمی دانست که قرار است چه اتفاقی برای آنها بیفتد.

یکی از گزینه ها تعطیلی موقت نیروگاه بود، اما تعلیق عملیات عواقب جدی برای رواندا خواهد داشت، زیرا این شرکت حدود 30 درصد برق مصرفی سالانه این کشور آفریقای شرقی را تامین می کند. شرکت آمریکایی ContourGlobal که مالک KivuWatt است، سرمایه گذاری در استخراج گاز و تولید برق از دریاچه KivuWatt را آغاز کرده است و متعهد شده است که ظرفیت تولید و تولید برق خود را به سرعت چهار برابر کند. مارتین اشمیت، محقق مؤسسه تحقیقات آب و محیط زیست سوئیس، می گوید: «زمان مصرف این ذخایر عظیم گاز به سرعت استخراج بستگی دارد. اما حتی با وعده بازیابی چهار برابری، قرن ها طول می کشد تا متان دریاچه به طور کامل تخلیه شود، بنابراین خطر بزرگ ناشی از این دریاچه مرگبار تا سال ها ادامه خواهد داشت.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تعبیر خواب با استفاده از منابع معتبر اسلامی
تعبیر خواب ماهی مرده و زنده
تعبیر خواب بوسیدن مرده توسط زنده
اهمیت خرید پرینتر از سایت آوافرهنگ
یورو ۲۰۲۴: جشن فوتبال اروپا
تصویر که ارزان و موجود است: قیمت و خرید پرینتر
تماس با ما